Le français avec André – Franciául Andrással

Le temps

Sommaire

 

Exercice 1
Exercice 2
Exercice 3
Exercice 4
Exercice 5
Exercice 6
Exercice 7

 

à elölj + szám + heure(s) (példa: „à huit heures”)

1. szám + órakor (példa: „nyolc órakor”); 2. szám + óráig (példa: „nyolc óráig”)

à elölj + nap / dátum / hónap / év (példa: „à novembre”)

nap / dátum / hónap / év-ig (példa: „novemberig”)

an h fn

év

année n fn

év (tartamát beleértve)

août h fn

augusztus

après elölj + időpont / időtartam (példa: „après cinq heures”)

időpont / időtartam + után (példa: „öt óra után”)

après hat

azután

időtartam + après hat (példa: „six ans après”)

időtartam-val/-vel + azután (példa: „hat évvel azután”)

après-midi h vagy n fn, hat

délután

aujourd’hui hat

ma

automne h fn

ősz

avant elölj + időpont (példa: „avant samedi”)

időpont + előtt (példa: „szombat előtt”)

avant hat

azelőtt

időtartam + avant hat (példa: „dix minutes avant”)

időtartam-val/-vel + azelőtt (példa: „tíz perccel azelőtt”)

avril h fn

április

bientôt hat

hamarosan

court h mn

rövid (az „idő” főnévre vonatkozó)

dans elölj + időtartam (példa: „dans deux heures”)

időtartam + múlva (példa: „két óra múlva”)

date n fn

dátum

de elölj + nap / dátum / hónap / év (példa: „de janvier”)

nap / dátum / hónap / év-tól/-től (példa: „januártól”)

de elölj + szám + heure(s) (példa: „de sept heures”)

szám + órától (példa „hét órától”)

décembre h fn

december

demain hat

holnap

demi-heure n fn

félóra

depuis elölj + időpont / időtartam (példák: „depuis mardi”, „depuis cinq ans”)

1. időpont-tól/-től kezdve (példa: „keddtől kezdve”), időpont óta (példa: „kedd óta”); 2. időtartam-(j)a/-(j)e (példa: „öt éve”)

dernier, dernière mn

múlt

dimanche h fn, hat

vasárnap

durer ige

tart

en elölj + időtartam (példa: „en trois semaines”)

időtartam + alatt (példa: „három hét alatt”)

été h fn

nyár

février h fn

február

heure n fn

óra

hier hat

tegnap

hiver h fn

tél

horaire h fn

1. munkaidő; 2. nyitvatartási idő; 3. menetrend

il y a (elöljárószó funkciójú személytelen igei kifejezés) + időtartam (példa: „il y a quatre mois”)

időtartam-val/-vel ezelőtt (példa: „négy hónappal ezelőtt”)

janvier h fn

január

jeudi h fn, hat

csütörtök

jour h fn

nap

journée n fn

nap (tartamát beleértve)

juillet h fn

július

juin h fn

június

long h mn

hosszú (az „idő” főnévre vonatkozó)

longtemps hat

sokáig

lundi h fn, hat

hétfő

mai h fn

május

maintenant hat

most

mardi h fn, hat

kedd

mars h fn

március

matin h fn

reggel

mercredi h fn, hat

szerda

midi h fn

dél

minuit h fn

éjfél

minute n fn

perc

mois h fn

hónap

moment h fn

1. időpont; 2. pillanat

novembre h fn

november

nuit n fn

éjszaka

octobre h fn

október

pendant elölj + időtartam (példa: „J’ai travaillé pendant huit jours”)

időtartam-ig (példa: „Nyolc napig dolgoztam”), időtartam-t/-ot/-at/-et/-öt (példa: „Nyolc napot dolgoztam”)

pendant elölj + főnév (példák: „pendant sa maladie”, „pendant la journée”)

1. főnév + alatt (példa: „betegsége alatt”); 2. főnév-közben (példa: „napközben”)

printemps h fn

tavasz

prochain, prochaine mn

jövő

quart h fn d’heure

negyedóra

saison n fn

évszak

samedi h fn, hat

szombat

seconde n fn

másodperc

semaine n fn

hét

septembre h fn

szeptember

soir h fn

este

tard hat

késő, későn

temps h fn

idő

tout à l’heure hat sz

1. kis idő múlva; 2. az előbb

tout de suite hat sz

azonnal, mindjárt

vendredi h fn, hat

péntek

week-end h fn

hétvége



25/06/2013
0 Poster un commentaire

Inscrivez-vous au blog

Soyez prévenu par email des prochaines mises à jour

Rejoignez les 12 autres membres